Svar från Expressens utgivare

Idag läste jag efter tips på twitter en fruktansvärt obehaglig krönika i Expressen av Ulf Nilson. Jag blev förbannad och hörde av mig till ansvarige utgivaren Per-Anders Broberg över mail och berättade vad jag tyckte. Han svarade bara några timmar senare, vilket jag tycker hedrar honom, även om jag inte håller med om hans analys. Återger mailkonversationen nedan:

Robert Damberg skriver:
Hej!
Ni gjorde tidningsvärldens dummaste tilltag när ni på 90-talet körde er löpsedel med rubriken “Kör ut dem!”. Jag trodde ni lärde er nåt av det, och har många gånger läst kloka ledare och intressanta artiklar, och tycker ni de senaste åren gjort en rejäl uppryckning. Men (går?)dagens krönika av Ulf Nilson som ni väljer att publicera var det värsta skräp jag läst på länge, det kändes som att vara tillbaka på tiden när Lasermannen härjade som mest. Hur i h##vete resonerade ni egentligen när ni väljer att publicera sån fördomsfull och rent av felaktig smörja i er tidning? Ni har definitivt tappat en läsare och kund i mig, och att ni kallar er liberala framstår bara som hycklande.
/ Robert Damberg

(Jag har också läst motiveringen på “kvalitetsbloggen”, och tycker det är en oerhört dålig motivering till att publicera skit, att dessutom avfärda reaktionerna för att de kommer efter att folk tipsats om att läsa på det på Twitter tycker jag visar på en brist på respekt för era läsare. Tror ni verkligen vi är idioter som är arga för att det uppmanas till det på Twitter?)

Hej,
tack för ditt mejl.
Jag har suttit i möte hela eftermiddagen och inte kunnat ta debatten live – det är inte heller riktigt möjligt på 140 tecken. Jag valde då att försöka ge ett generellt svar och ge en bakgrund till varför debatten kom först i dag. Självklart tror jag inte twittrare är idioter. Och generella svar är vanskliga; för några kanske det gav svar på deras reaktion, för andra kanske det uppfattades helt fel.
Min tanke var i alla fall att få ut en reaktion till er för att visa att jag tog frågan på allvar.
Jag försöker nu komplettera mitt svar till de som hört av sig direkt till mig.
Min motivering är min och den kan jag naturligtvis inte begära att alla ska acceptera. Men vad jag vill säga är att Expressen är en tidning med många röster – från tidningens röst på ledarsidan till den enskilde krönikören på annan plats i tidningen. Spänningen uppstår i de olika rösterna. Ibland ställs du som utgivare inför svåra val; ska din egen uppfattning avgöra om en krönikörs resonemang ska publiceras eller inte?
Jag tror ingen tvekar över Expressens position i den här debatten, särskilt efter en sommar och höst där Expressen kanske varit den tidning som tagit tydligast ställning mot främlingsfientlighet och fördomsfullhet genom att inte bjuda in Sverigedemokraterna till Expressens valstuga och markera ett tydligt “NEJ” på tidningens förstsida på valdagen.
Det är förstås tråkigt om den här enskilda krönikan radikalt förändrar den bilden hos dig.
Vänliga hälsningar
Per-Anders Broberg
Expressen

Hej!

Jag tycker att du gjort en felbedömning, och tycker att det finns gränser för hur långt man bör låta såna åsikter skena iväg för att få en “spänning” i debatten. Att ha direkta lögner och närmast rasbiologiska resonemang som hävdar att det är “krig” mellan olika grupper av människor i Sverige i en av Sveriges största tidningar tycker jag känns obehagligt.

Så jag håller inte med dig, men det är ju uppenbarligen du som är ansvarig utgivare och inte jag. Däremot ska du ha heder av att du tar dig tid att svara på mitt brev, tack för det!

Mvh

Robert Damberg

Fler: Anders Wallner, Paul Ronge, Dagens media, Bengt Ericsson, Signerat Kjellberg

17 Svar till “Svar från Expressens utgivare”


  1. 1 Tina Johansson 15 december 2010 kl. 22:08

    Bra jobbat Robert!!!

  2. 2 Peter 15 december 2010 kl. 22:38

    Snälla Robert, vad består lögnerna av i Ulf Nilsons artikel?
    Kör gärna med stolpar så vi kan bena ut din upprördhet.

    Den svenska ankdammen, den s k fria opolitiska journalistkåren. Som värnar om yttrandefrihet. NOT … Skamligt att Expressen ska behöva försvara Ulf Nilsson mot mobben bestående av PK-media och andra mångkultursvurmare. Detta land är sjukt, som ett blött ulltäcke vill vänsterpolitiska och liberaler bestämma vad som ska sägas i media. Jag är övertygad om att många i Expressens läsekrets uppskattar Ulf Nilsons friska fläkt av ärlighet och sannspråkighet. Och det är väl ändå för läsarna som Expressen publicerar artiklar? Eller ska en liten klick s k veta bäst-journalister och andra förståsigpåare få bestämma vad svensken ska få läsa. Usch, jag får DDR rysningar …

    För din egen info, jag har hört direkt från en muslim, över en bordsmiddag att vi svenskar är så dumma. – En dag tar vi muslimer över. Vi gör det som det står i Koranen, föder många barn. Det är enkel matematik, sa han och log mot mig. Jag fattade inget. Ämnet var nåt helt annat när han kom med detta inflik. Resten av bordsgästerna som var svenskar sa inget, vi bara reflekterade tystlåtet vad han just sagt “vi kommer ta över …”. Det lät som han levererade ett hot och kändes närmast obehagligt. Detta var för 5 år sedan.
    I somras, samspråkade jag med invandrare från Chile och Brasilien. De ondgjorde sig över muslimerna. Vet du vad, vi kommer rösta på SD. Svenskarna är så dumma, de fattar inget. Där vi bor, tror några muslimska kvinnor att vi är muslimer vi också. Så de konfronterar oss att ta på slöjan. Hotfullt!
    Sedan hörde jag något jag hört förut, en muslim hade sagt att de vill ta över Sverige genom att föda många barn …

    Efter det har jag kollat upp statistiken från SCB och andra källor. Och jag är skrämd för vilka religiösa krav som kommer ställas på svenskar och samhället när muslimernas andel närmar sig 10%. 15%. 20%. Det kommer bli friktion vare sig du vill det eller inte herr Damberg …

    • 3 Robert Damberg 16 december 2010 kl. 08:32

      Peter: Att dra slutsatser om en stor grupp väldigt olika människor på grund av en persons uttalanden till dig är både fördomsfullt och korkat. Om jag säger till dig nu att vi Uppsalabor kommer dominera Sverige inom en snar framtid, för vi ska ta över alla nyckelposter på regeringskansliet, blir du då orolig för vad som ska hända med er från andra delar av landet.

      Och om du fortfarande är orolig över att bli “utavlad” kan du lugna dig med det här blogginlägget http://www.henrikoscarsson.com/2009/10/osannolika-befolkningsprognoser.html

      Det som gör mig upprörd med Ulf Nilsons krönika är att han dels ljuger om att “vi” kommer att hamna i minoritet för att “de” föder fler barn, vilket är en uppenbar lögn. Jag ställer mig dessutom starkt emot den uppdelningen av människor han ger uttryck för.

  3. 4 Annika Lundgren 15 december 2010 kl. 23:16

    Lite statistik till Peter:

    Terrordåd i Europa 2006-2009 enligt Europol:
    Totalt antal: 1770
    Islamic: 6 (0.34%)
    Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
    Left Wing: 106 (5.99%)
    Other/Not Specified: 62 (3.50%)

    Ser du fortfarande inte lögnerna? Vilket “krig” är det han talar om?

  4. 5 Annika Lundgren 15 december 2010 kl. 23:22

    Oj, finns visst ännu färskare offentliga EU-siffror, se sid 50;

    http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Trend_Report_TE-SAT/Tesat2010.pdf

  5. 6 Erik 16 december 2010 kl. 01:41

    “För din egen info, jag har hört direkt från en muslim, över en bordsmiddag att vi svenskar är så dumma.”

    Peter, för din egen info, jag har direkt utifrån det du skriver, dragit slutsatsen att du antingen är dum i huvudet eller paranoid. Att du är en rädd liten människa som inte tål att andra människor inte är rädda och små som du.

  6. 7 Helena Palena 16 december 2010 kl. 11:49

    Robert vilken korrekt pk-nisse du är. Tur att vi kan få höra lite annat. Har faktiskt inte läst Nilsons grej men känner ändå att du skriver för att vara viss om att få plats i dom finare salongerna. Kan du inte se med egna ögon vad som sker i Sverige?

    Vad tycker du om att Reinfeldt sagt att endast barbariet är svenskt? Och Sahlins uttalande om att invandrarna har sån fin kultur. Vi har bara den töntiga midsommaren. Vill du ha en sån som statsminister?

    • 8 Robert Damberg 16 december 2010 kl. 13:05

      Helena: Om du tycker jag är en “korrekt PK-nisse” så får du gärna tycka det. Att slänga såna ord omkring sig visar bara att du inte har nåt annat att komma med. Jag tycker inte du är särskilt trovärdig när du kastar skit på mig för min kritik av en krönika som du inte läst själv.

      Jag ser med egna ögon vad som sker i Sverige, eller i alla fall i de delar jag bor och verkar i, och det jag ser är att rädsla skapar mer rädsla och våld föder våld. Vi försvarar inte vårt öppna samhälle genom att stänga igen det. Vad är det du ser händer som du är så rädd för?

      Jag gillar kultur, jag gillar olika kulturyttringar och jag gillar att människor är olika. Det finns många trevliga och bra saker i världen, en del kommer från olika delar av Sverige och en del från andra delar av världen. Varför ska det spela roll?

  7. 10 Gaikokujin 16 december 2010 kl. 14:02

    Har skrivit liknande inlägg på lite andra bloggar. Ville bara dela med mig av detta:

    Professorn i demografi vid Oxfords universitet, David Coleman, har skrivit att “purengelsmän” kommer att vara i minoritet år 2066 om dagens utveckling fortsätter. Det går att googla honom och det han skrivit. Jag tvekar att han är brunskjorta eller rasbiolog. Att analysera samhället och utifrån dagens utveckling spå hur det kommer se ut i framtiden är knappast rasbiologi.

    Här kan ni läsa om det senaste David Coleman skrivit:
    http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3234028/Oxford-professor-issues-shock-population-warning-for-Great-Britain-by-2066.html

    Det Ulf Nilson skriver motsäger knappast detta. Kanske han har lite konstiga begrepp, såsom “krig”, men ska man kasta honom i Gulag eller bannlysa honom från att skriva i tidningar för detta? Med dagens utveckling i Storbritannien kommer vita britter att vara i minoritet år 2066. Med tanke på att Sverige har en procentuellt högre utomeuropeisk invandring än Storbritannien så borde samma fenomen ske i Sverige vid en tidigare tidpunkt om dagens utveckling fortsätter.

    Om det är önskvärt eller inte behöver man inte diskutera. ATT det kommer ske är troligt, och med det kommer det svenska samhället att förändras. Man tar inte åt sig svenska värderingar bara för att man invandrar till Sverige. När svenskarna blir i minoritet inom 50 år, så kommer det svenska samhället att förändras. I vilken riktning beror på vilken av invandrargrupperna som hörs mest och har mest inföltande.

    • 11 Robert Damberg 16 december 2010 kl. 14:35

      Jag förstår inte vilka alla dessa värderingar som alla “svenskar” (underförstått vita, blonda och blåögda) på något magiskt sätt delar och som kommer raderas ut ifall vi skulle bli fler brunhåriga än blonda i landet? Lika lite som jag förstår vad alla dessa “invandrare” skulle ha för gemensam värdegrund som står tvärt emot den “svenska”. Jag tycker faktiskt att det är kvalificerat skitsnack.

      Dessutom undrar jag hur Mr Coleman räknat egentligen, här finns ett annat tydligt räkneexempel. http://www.henrikoscarsson.com/2009/10/osannolika-befolkningsprognoser.html

      All den här hetsen kring “muslimer” är en skapad rädsla, det är en minst lika heterogen grupp som “kristna”, som är full med både vettiga människor och idioter, precis som alla andra konstlade grupperingar du kan ge dig på att skapa.

  8. 12 Gaikokujin 16 december 2010 kl. 14:03

    Blev lite konstigt på slutet. Sista meningen ska lyda:

    I vilken riktning beror på vilken av invandrargrupperna som hörs mest och har mest inflytande.

  9. 13 hanssonsblogg 16 december 2010 kl. 23:18

    Tack för god argumentering, Robert!

    Jag är inte den som tycker att vissa åsikter INTE ska få publiceras i t.ex. Expressen. Man kan visst få hävda det Ulf Nilson skriver, men hade jag varit ansvarig utgivare hade jag åtminstone ändå frågat mig a) tillför Nilson några nya argument eller vinklar i debatten och b) gör han det tillräckligt skickligt, vilket i så fall motiverar utrymmet samt c) är han en central person i svensk debatt idag vars åsikter vi längtar efter?

    Och jag hade då svarat a) nej, absolut inte; b) nej, inte på något sätt; c) nej, han har för länge sen passerat bäst före datum.

    Ulf Nilson har i fyrtio års tid hävdat att vi svenskar är ett naivt och godtroget folk, som sitter fast i en destruktiv vänstervåg. Trots denna profetia har vi idag en stabil borgerlig regering, ett hyfsat hanterbart budgetläge och är fortfarande ett av de absolut tryggaste länderna i världen. Nilsons svartmålning är unken, gammal och helt passé.

  10. 14 Rickard 17 december 2010 kl. 21:59

    Läste Uffes krönika. Han har helt rätt. Skrev ett eget inlägg om det. http://enannandelavsmedby.blogspot.com/2010/12/uffe-har-ratt.html


  1. 1 Sverigedemokraternas jihad mot islam? « Sverige är inte världens navel! Trackback vid 16 december 2010 kl. 08:59
  2. 2 Expressens krönikör är en rasistisk gubbjävel? | Grenfeldt Trackback vid 16 december 2010 kl. 09:52
  3. 3 Ringaren från Sölvesborg och dödsklockornas klang. « bengtericsson Trackback vid 17 december 2010 kl. 08:44
Kommentarer är för närvarande stängda.



Robert just nu

  • Vet ni? Föreningsliv är sjukt fint. Gör mig tårögd ibland. Kaffe, slit i det tysta och eldsjälar. 10 minutes ago
  • Har gjort utflykt till förstaden midsommarkransen idag. Lite som ett MP-väljar-safari. 1 hour ago
  • Franska är ett fantastiskt språk att rappa på. Kanske Frankrikes enda förtjänst, utöver croissanter. 1 hour ago
  • 36 dagar, 38 träningspass! http://t.co/8twKYRHY 3 days ago
  • näsan rinner som en flod. ungen smaskar snor. ingen godnattpuss idag! #pappaliv 3 days ago

Senaste kommentarer


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 947 other followers